Roma: Un temps, un país

·A “Roma”, Alfonso Cuarón fa una retrat de classe i en clau de gènere sobre el Mèxic dels 70

Els anys 70 van ser una època de profunds canvis polítics i socials a Mèxic. Mentre el país inaugurava la dècada amb el seu primer mundial de futbol, la lluita estudiantil que hi va haver un any més tard va acabar amb l’assassinat indiscriminat de 120 estudiants per part del govern mexicà de Luis Echevarría. Eren uns temps difícils en què la bretxa social entre rics i pobres s’agreujava mentre les dones seguien tenint un pes irrellevant en la història.

“Cuarón dóna vida a Cleo, una jove mexicana que treballa com a dona de fer feines per una família burgesa del barri de la colònia Roma de la Ciutat de Mèxic”.

És en aquest context en el que transcorre la història de “Roma”, el darrer film amb què el director mexicà Alfonso Cuarón s’ha coronat com a guanyador del darrer Lleó d’Or a la millor pel·lícula al Festival de Venècia. L’autor de films rellevants com “Children of Men”(2006) o “Gravity”(2013) abandona el terreny de la ciència-ficció per abraçar els costumisme d’un temps i d’un país evocant la seva pròpia infància. Per fer-ho, Cuarón dóna vida a Cleo, una jove mexicana que treballa com a dona de fer feines per una família burgesa del barri de la colònia Roma de la Ciutat de Mèxic. A través dels ulls de Cleo assistim a la visió d’una època en què les diferències de classe, el racisme i el menyspreu a la dona eren el pa de cada dia.

Fotograma de “Roma”. Foto: Publimetro.

“Alfonso Cuarón ha sabut plasmar una època de forma impecable tot i que la llargada del metratge és excessiva i en ocasions es perd en escenes totalment irrellevants”.

L’ús del pla general és predominant al llarg de tot el metratge mentre que la fotografia enlluerna i a voltes ens recorda la magistral “Cidade de Deus”(2002) de Fernando Meirelles o la no menys genial “Carmen y Lola”(2018) d’Arantxa Echevarría. Alfonso Cuarón ha sabut plasmar una època de forma impecable tot i que la llargada del metratge és excessiva i en ocasions es perd en escenes totalment irrellevants. La formidable acollida que va tenir “Roma” a les sales de cinema i per part de la crítica no va passar desapercebuda per Netflix, que es va fer amb els drets de reproducció del film i a partir d’avui l’ha estrenat al seu catàleg. Així que tots els cinèfils que disposin d’aquesta plataforma, ja poden gaudir de l’estrena sense desplaçar-se al cinema.

Nota: 7/10

Autor: Miquel Gelada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Crea un lloc web gratuït o un blog a Wordpress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: